Wednesday, August 24, 2016

Kenapa pening kepala selepas memakan kambing?



Salam. Ramai bertanya kenapa kepala rasa pening selepas memakan daging kambing??? So saya share lah info dari pembacaan saya yang mungkin membantu menyelesaikan persoalan anda. :)

Jawapannya kerana daging kambing pencegah penyakit darah tinggi dan obesiti! Jadi, apa kaitannya dengan pening kepala?

* Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening. 

* Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi. 

* Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolestrol yang gagal dicerna oleh hati. Ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan) jika terdapat dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. 

* Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.


Oh begitu rupanya... But honestly saya masih belum boleh terima daging kambing. Saya pernah cuba tapi bila terbau saja, Allah memang saya tak mampu nak telan. Mungkin saya belum jumpa daging kambing yang betul-betul ok dengan tekak saya. Tengok orang lain makan wow nampak sedapnyerr tapi saya mampu lihat saja. Huhu sian saya kan? Bukan mengada-ngada tapi memang saya pernah hampir termuntah bila daging kambing masuk ke mulut saya. Maybe sebab masakan orang tu kurang bersih so dagingnya agak berbau. Hope saya boleh makan daging kambing one day nanti.


Selamat mengamalkan makanan-makanan Sunnah.


Misya : Cantikkan kulit dengan mandian susu kambing.

1 comment:

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...