Monday, September 3, 2012

Tips hadapi mereka yang suka melaga-lagakan orang.

Salam semua.. Tengah watpe tu? Monday blues..? Ahaks, biasala tu kan.. Erm saya nak share dengan anda tentang pendapat rakan-rakan dalam group Fekah yang saya join dalam facebook. Antara yang saya selalu alami adalah ada pihak yang suka melaga-lagakan saya dengan satu lagi pihak. Saya tak faham kenapa mesti ada pihak ketiga yang suka mencampuri hal orang dan akhirnya pihak pertama dan kedua berpecah-belah. Saya dah malas nak bertahan, mengalah adalah jalan terbaik. Tapi sedikit sebanyak hak yang ada tetap perlu dipertahankan.

So, bagi merungkai kekusutan yang melanda, saya ajukan pertanyaan berikut pada rakan-rakan Fekah. Mungkin anda juga pernah alami benda yang sama. Kadang-kadang kita tak tahu pape pun tapi pihak ketiga pula 'lebih' tahu daripada kita. Then terus decide, kita la yang itu, kita la ini. Mangsanya kita. Ada ke dorang tanya elok-elok apa yang berlaku. Ada tu, siap dengar sebelah pihak je pula tu.  Kalau bertanya pun sekadar untuk mengorek rahsia dan disampaikan pula ke pihak yang sana. Yang pihak tu pula mengiyakan je. Sebab dah terpedaya mungkin. Kesudahannya semua musnah.. Pelik bin ajaib. Tak rasa bersalah ke si pelaga-pelaga ni? Nauzubillahiminzalik...


Then kita lihat apa jawapan daripada sahabat-sahabat saya..




Now Alhamdulillah saya dah dapat jawapan. Mungkin mereka bukanlah Ustaz atau Ustazah yang terkenal but at least saya leh terima nasihat dorang. Saya dah alami benda ni banyak kali. Sampai hilang kawan dan hilang salah seorang lelaki yang pernah saya sayang (Al-Fatihah untuk arwah) akibat perbuatan orang luar. Buat 'ikan-ikan laga' kat luar tu ambillah iktibar ya. So, kalau anda kawan-kawan blogger sering berhadapan dengan manusia-manusia yang suka melaga-lagakan orang ni, gunakanlah jawapan-jawapan di atas. Saya ni bukan alim tapi takdela jahil sangat.. Lebih baik nakal tetapi jujur daripada baik padahal munafik. Ini sahaja saya dapat membantu.:)



Cik Misya : Biar kita kehilangan 'sesuatu' kerana Allah, daripada kita kehilangan Allah kerana 'sesuatu'.


4 comments:

  1. mintak dijauhkan dari orang-orang yang macam ni. dan mintak kita dijauhkan dari sikap cmni jugak.

    ReplyDelete
  2. insya ALLAH,, akan berusaha untuk tidak menjadi kaum ikan-ikan laga,, mohon cik misya tidak sedih2 dah k,, :D

    ReplyDelete
  3. satu perkongsian yang menarik,,sye like it.. benda ni penting,,sering kali diremeh-temehkan..itu yang tak setuju tu..emmm

    ReplyDelete

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...