Thursday, June 25, 2020

Resipi Sayur Kobis Masak Lemak

Salam. Kali ni sis nak share resipi sayur masak lemak which baru-baru ni sis ada share entry yang sis siapkan bekal makanan untuk husband sis, and one of lauk yang sis bekalkan adalah sayur kobis masak lemak. Boleh baca SINI. Nak belajar camne nak masak sayur kobis masak lemak ni? Jom scroll berikutnya.


Bahan-Bahan

Kobis
Carrot (Jika mahu)
Cendawan (Jika mahu)
Ikan Bilis/Udang Kering (Either one)
Bawang Besar (1-2 biji dikisar, 1 biji dihiris)
Santan Kotak
Cili Merah / Hijau
Cili Benggala (Jika mahu)
Garam

Kaedah Memasak

1. Kisar ikan bilis/udang kering dan bawang besar sehingga hancur.



2. Masukkan santan dalam periuk. Kemudian tuangkan bahan kisar ke dalam santan. On kan api dapur dan kacau bahan-bahan ini agar sebati. Biarkan dan selang-seli dengan kacauan hingga mendidih.




3. Lepas mendidih, masukkan sayur-sayuran yang kita dah potong dan basuh bersih-bersih seperti kobis, carrot dan cendawan. Macam saya suka sayur tu kelihatan berwarna-warni, tu yang letak macam-macam supaya tak pucat putih sahaja rupanya nanti. Even sayur lain pun boleh guna untuk menggantikan kobis.


4. Agak-agak dah nak mendidih sekali lagi, masukkan hirisan cili merah atau cili hijau atau cili benggala ikut suka. Juga hirisan bawang besar. Jangan lupa sedikit garam secukup rasa. Kacau sehingga mendidih dan siap dihidangkan.





Misya : Guna ikan bilis lebih tahan lama berbanding udang kering.

1 comment:

  1. sedap lauk ni. kami makan sekali dengan ikan panggang, cicah sambal/budu.sedapnya..

    ReplyDelete

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...