Thursday, June 25, 2020

Cara membuka akaun CIMB bank anak

Salam. Alhamdulillah selesai satu lagi urusan iaitu pembukaan akaun bank CIMB anak kedua saya, BabyS. Senang untuk depositkan wang simpanan nanti. Akaun CIMB untuk kanak-kanak boleh dibuka since lepas lahir lagi dengan syarat dah daftar kelahiran di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). 


Untuk CIMB, akaun anak bawah 18 tahun dipanggil Junior Savers Account. Nanti lepas buka akaun, anak akan dapat buku bank berwarna maroon ni. Bila-bila boleh hadir kat mana-mana Cawangan CIMB untuk update baki terkini akaun atau nak buat sebarang pengeluaran.

Di Putrajaya, saya ke CIMB Bank Cawangan Putrajaya di Presint 2 bertempat di bangunan Kementerian Kewangan Malaysia.


Saya cuba dapatkan waktu berurusan bank CIMB ni tapi hanya nampak signage waktu berurusan Fast Banking sahaja. But rasanya as always waktu urusan bank sama saja seperti bank-bank lain.


Ok, masuk je dalam CIMB ni nanti ada kaunter receptionist akan menyambut so informlah pegawai di situ untuk buka akaun bank CIMB anak. Then, terus je dia bagi nombor giliran. Tak perlu isi apa-apa borang pun. Yang penting, bawa dokumen-dokumen berikut :

- MyKad Ibu/Bapa/Penjaga (Siapa yang hadir ketika itu) (Ori)
- MyKid anak (Ori)
- Surat/Sijil Kelahiran anak (Ori)
- Wang deposit minimum RM100.00


Dah dapat nombor giliran, tunggu sehingga dipanggil oleh mana-mana kaunter. Proses pembukaan akaun anak memakan masa dalam 10-15 minit sahaja. After dah dapat buku bank anak, terus ke mesin deposit tunai (CDM) untuk depositkan wang RM100.00 (lebih pun boleh) ke dalam akaun anak. Dah deposit duit, kembali ke kaunter receptionist untuk update buku bank anak. Nanti terpaparlah jumlah wang yang telah didepositkan. Then, selesai. Oh ya, selain kemaskini buku bank, kita boleh juga semak akaun anak melalui CIMB Clicks. Dengan syarat kita sendiri memang ada akaun CIMB Clicks sebab dia akan auto-link kan akaun penjaga dan anak. Mudah je kan? Harap dapat membantu uols yang nak buka akaun CIMB bank anak mengikut prosedur terkini.



Misya : Saving anak boleh jadi lebih banyak daripada ibubapa.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...