Monday, June 22, 2020

Kaedah bungkus makanan dengan suratkhabar yang selamat

Salam. Ok tips food safety kali ni saya nak share tentang kaedah pembungkusan makanan yang betul. Bolehkah guna suratkhabar untuk bungkus atau balut makanan? Jawapannya boleh TETAPI perlu ada lapik atau lapisan tambahan antara makanan dengan surat khabar. 


Contoh macam dalam gambar di atas. Why nak kena ada lapik? Sebab suratkhabar tu kan dah bercetak dengan dakwat karbon. Which bila terkena makanan yang bersuhu tinggi dan berminyak, automatik karbon dari dakwat tu mencair lalu boleh mencemarkan makanan. Even kalau kita balut benda lain pun, dakwat tu lama-lama akan melekat kat benda tersebut. Apetah lagi bila terkena makanan panas-panas dan lembab kan? Tambahan pula entah apa yang ada pada suratkhabar tersebut pun tidak diketahui sebab confirm dah banyak tangan yang pegang atau dah banyak tempat suratkhabar tersebut diletakkan. So lapik yang sesuai perlu digunakan untuk mengurangkan risiko pencemaran dari suratkhabar kepada makanan. Such as daun pisang atau plastik bergred makanan. Secara tak langsung rupa makanan tersebut pun nampak elok dan selamat dari pencemaran. Barulah pelanggan pun confident nak beli makanan yang anda jual. OK? :)


Misya : Tutup aurat bukan balut aurat.

5 comments:

  1. Untuk makanan, memang kena judge by its cover kan ;)

    ReplyDelete
  2. suka nasi lemak balut dgn daun pisang, bau dia tu hmmmm sedap..hehe ♕Tiara Sapphire♕

    ReplyDelete
  3. Tips yang bagus sebab pemakanan ni akan beri kesan pada kesihatan kita nanti.

    ReplyDelete
  4. mmg kena alas jgn kena direct dgn makanan. kalau korang tgk air dan chemical yg dilalukan pada paper suratkhabar tentu korang akan alas. tak bagi direct contact

    ReplyDelete

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...