Wednesday, January 5, 2011

How to create beautiful blog's background?

Wah... Pagi-pagi ni aku obses dan sangat teruja tengok macam-macam gambar untuk background blog! Serius.. Rambang mata orang kata! huhu.. Tak sangka banyak yang cantik-cantik and sweet.. But as usual my favourite theme must be in pink! hehe.. 

Antara laman web yang menyediakan pelbagai jeni tema background, bolehlah search dalam web menarik macam Jelly Pages. Takpun Dotty Background, Blogaholics Design, Background Fairy and many mores. Korang leh cari kat google search dengan klik keywords cute blog background atau apa-apa keyword yang berkaitan. Then klik image kat belah kiri google search tu. Nanti akan keluar macam-macam image yang berkaitan dengan keywords tu. Pastu, pilihlah mana-mana background yang korang nak. Kalau nak image yang lebih besar kena open gambar tu dalam tab lain, then baru leh save as picture dalam komputer korang. Tapi makesure, jangan save yang copyright punya. Makesure benda yang di save tu memang dibenarkan untuk copy. Nanti kalau korang guna yang copyright, tak pasal-pasal kena saman plak. huhu..


Oh ye, macam mana nak masukkan dalam blog gambar-gambar tu tengok teknik-teknik mengubah background blog guna imej yang diupload dalam komputer.

  1. Log On to your blog
  2. Go to Design>Template Designer>Background
  3. Click to small arrow beside Backgorund Image
  4. Go to Upload Image and Choose File from your computer
  5. After upload finished, click done and adjust the settings such as alignment, tile and unable scroll with page
  6. If you like the preview, click Apply to Blog on your top right page.
  7. Then back to Blogger and view your blog




Hari ni, again aku menukar wajah blog aku dengan tema yang lebih ceria dan fresh! Aku gunakan background  bernama Cute Pink Wallpapers dari sini. Actually macam-macam gambar dah aku cuba tapi macam tak menarik. Finally aku jumpa background ni dan terus tertarik bila preview dalam blog.


So, wat kawan-kawan yang tercari-cari background paling best untuk blog korang, bolehlah try cara yang aku gunakan. Sebelum ni aku guna background lain. Boleh tengok entri ini.

Easy right? Happy trying!:)



Cik Mesya: Really excited to change my blog design with new background image everyday! hehehe

5 comments:

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...