Monday, January 19, 2015

Tutorial : Create scroll bar for sidebar widget

Salam semua.. Before this saya pernah share tutorial bagaimana nak create scroll bar untuk widget sidebar. di SINI. Tapi tu untuk blogspot yang lama. Kalau yang baru like now macam mana pula? Disebabkan saya memang tengah mengemaskini blog saya ni so saya pun terjumpa tutorial mudah untuk buat scroll bar untuk widget-widget saya supaya lebih kemas dan tersusun. Takdelah panjang lebar sampai ke kaki blog. Huhu..


Jom tengok camne saya buat. Sonang jo!! =) Thanks to Nabila Medan untuk tutorial beliau. Follow je step by step berikut :

1. Kat dashboard, klik Template 


2. Then, click to Edit HTML


3. Inilah masanya nak kena ubah coding pada html. Ok mula-mula kena search  widget apa yang nak di scroll bar kan. Kalau bloglist, cari widget bloglist. Boleh gunakan Ctrl+F atau klik je Jump to widget then select mana widget yang kita nak macam gambar bawah ni. Sebagai contoh saya pilih widget BlogList1, klik then nanti anda akan dibawa ke coding yang ada tulis Bloglist. So expand coding-coding tu dengan klik anak panah kecil pada nombor yang beribu-ribu tu supaya code yang kita nak tukar tu muncul dari tempat persembunyiannya. Huhu.


4. Ok done? Cuba search pula coding berikut : 

<div class='widget-content'>

5. Then gantikan dengan code berikut :

<div class='widget-content' style='overflow:auto; width: ancho; height:400px;'>

Anda boleh adjust panjang (ketinggian) scroll bar ikut suka anda pada tulisan merah di code tersebut. Macam saya, saya letak 400px. 


6. Dah siap? Ok jangan lupa Save Template and enjoy ur blogging time!=)


Misya : Simple.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...