Thursday, January 29, 2015

Dah sedia hadapi GST?

Salam. Dah ready nak GST pada 1 April 2015 ni? Ramai yang belum aware tentang GST ni dan masih rasa selesa. Walaupun bakal dilaksanakan 3 bulan lagi tapi saya sendiri dah mula melakukan persediaan. 6% cukai yang dikenakan nampak sikit tapi kalau dikira-kira sebenarnya kerajaan bakal memerah kita tanpa kita sedari. Contoh barang harga RM100, anda kena bayar extra RM6.00 untuk GST. Bukan nak salahkan kerajaan sebab dah memang their responsible untuk kenakan cukai demi pembangunan negara. Jom tengok apa GST ni sebenarnya..




Beberapa tahun lepas, kajian menunjukkan gaji RM2500 tidak mencukupi untuk mereka yang hidup di bandar. Aiyooo.....


Tapi kini, gaji di bawah RM3500 pun digelar miskin bandar, apetah lagi nanti bila sudah ada GST! 

Sebelum anda hadapi situasi begini, buatlah sesuatu.

Actually bukan nak menakut-nakutkan anda tapi just nak share bahawa sebelum GST ni if nak invest sesuatu, buatlah segera. Memang ada yang tak kena GST tapi KEBANYAKANNYA kena GST. So are you ready for that? 

Huhu insurans pun ada yang kena GST. Belum barang-barang lain lagi. So kalau nak shopping barang raya tu boleh wat dari sekarang. Huhu..

Belum start lagi tapi ada pihak sudah ambil kesempatan kenakan GST. Bayangkan kalau dah start nanti, huhu siap-sedialah anda. Gaji kalau sekarang tak cukup, GST nanti lagilah tak cukup. So buatlah sesuatu sekarang. Saya sendiri Alhamdulillah saving sudah ada, aset pun dah ada, pasif side-income pun dah ada. Walaupun takdelah mewah mana tapi at least saya buat pilihan yang tepat. Saya memilih untuk tidak terbeban dengan GST, so saya dah prepare sehabis baik tanpa sebarang alasan. Inilah masanya nak kena lebih rajin bekerja dan kumpul duit serta harta untuk masa depan family. Jadilah bijak supaya anda tak jadi seperti orang biasa-biasa yang hujung bulan asyik komplen gaji tak cukup atau tunggu bos bagi bonus. Jom ubah dari biasa-biasa menjadi luar biasa di SINI!


Misya : Setiap orang ada pilihan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...