Monday, May 22, 2017

25 nama Rasul dalam 3 bahasa

Salam. Semasa saya ke Istanbul, Turki beberapa tahun lepas, then singgah di Masjid Biru ternampak 1 pameran tentang nama-nama Rasul dari Nabi Adam sampailah Muhammad. Apa yang menarik nama-nama mereka semua bukanlah dalam bahasa Arab seperti yang orang kita selalu gunakan. Para Rasul ni ada nama tersendiri dalam bahasa Inggeris. Sebab tu kalau kata ada orang Melayu kita namakan anak-anak mereka dengan nama-nama pelik, selidik dulu. Kadang kita rasa kita dah cukup ilmu nak hentam orang. Tapi sebenarnya ada orang lagi berilmu gunakan nama-nama Nabi dalam bahasa lain yang kita tak tahu. Jom kita tengok antara nama-nama Nabi yang berbeza bila disebut bahasa Inggeris dan Ibrani. :)


Cuma yela, masyarakat Melayu ni kalau dengar nama anak pelik sikit mulalah dikatanya orang tu murtad dan sebagainya. Tak baik tau.. Yang penting nama diberi mempunyai makna yang baik.


Misya : Muhammad Rasul ku.

2 comments:

  1. If I had to pick one of these two (Ibrani and English), I would pick Ibrani sebab sebutan and ejaan tak jauh beza dengan Arab.

    http://panphila.blogspot.my

    ReplyDelete

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...