Monday, March 28, 2011

Perasaan aku bila 1st time gi audit HACCP!

Salam semua..=) Harap korang semua sihat.. InsyaAllah..:) Perghh hari ni penat teramat. Satu hari tak masuk office sebab keluar gi audit for HACCP certification kat Kilang sos di Kepong. Perjalanan yang sungguh mencabar! huhu. Nasib ada kak Huda yang tahulah selok-belok jalan kat Kepong tu. Punyalah sesak! Plus dengan driver yang masing-masing "kurang ajar". huhu. Nasib baik bukan aku yang drive. Kalau tak.. Ceh.. Poyolah konon..:p 

Pape pun this is my first time ikut auditor gi audit untuk HACCP. Seronok!=) Sebab dapat timba pengalaman baru. Kilang yang aku pergi ni tak berapa besar. Jadi kerja-kerja pengauditan lebih mudah. Sebab production plan dia tak besar and tak terlalu complicated. Produk dia pun tak banyak setakat 4 jenis sos. 

Mula-mula tu sesatlah. huhu.. Tapi Alhamdulillah kami selamat sampai di Kilang ni pada pukul 10.00 pagi. Masuk-masuk je Kilang ni dah terbau aroma buah tomato yang sangat masyuk!! huhu.. Lepas sedikit briefing, kitorang pun melawat sekitar kilang dari tempat pemprosesan, cookin area, packaging area, storage area dan sebagainya. Sambil-sambil audit tu kenalah check mana-mana kriteria yang tidak mengikuti syarat persijilan. 

Cerita punya cerita, korang tahu ke HACCP tu apa? huhu.. HACCP tu short form untuk Hazard Analysis for Critical Control Point. CCP ni biasanya terletak pada parameter yang digunakan seperti suhu, masa, dan sebagainya yang kita boleh ukur dan kawal julatnya supaya level kepersisannya tak lari jauh. Then, produk yang terhasil juga sentiasa konsisten dari segi kualiti, saiz, berat, dan sebagainya. Jadi, kilang-kilang makanan yang apply untuk dapatkan sijil ni perlu menjalani proses audit. Bermula dengan pre-liminary audit, compliance audit, and surveillance audit. Kalau untuk renewal, juga perlu audit untuk renewal. Kalau tiada CAR (Corecttive Action Requirement) yang perlu diambil, baru sijil akan diberikan. Kalau baca ni, nampak macam senang. But its not easy to become auditor. Kena ambil kursus dan dilantik sebagai auditor baru leh audit. Aku ni kebetulan kena attachment dengan seksyen audit jadi peluang gi audit ni takkan disia-siakan!:) 

Walau pun penat tapi bestlah sebab dapat belajar bagaimana audit dijalankan. Document checking je mengambil masa beberapa jam to ensure semua process flow dalam penghasilan produk makanan mengikut spesifikasi ditetapkan. Then kena makesure semua setiap CCP dipantau setiap masa bagi menjamin konsistensi kualiti produk. Kalau nak cerita tentang HACCP ni memang panjang. Nasib baik dulu aku practical kat Kilang Roti yang memang menjalankan HACCP ni. So, pengalaman practical tu aku gunakan sikit-sikit dalam audit hari ni. Kira takdelah terkejut beruk tengok bertingkat-tingkat dokumen yang perlu disemak. huhu..

Tu jela kot aku nak story hari ni.. Aku harap 1 hari nanti aku dilantik sebagai auditor. Amin..:) Teringin nak gi kilang-kilang makanan yang lebih besar macam Nestle ke, Yakult ke, Gardenia ke... Nak tengok camne dorang hasilkan produk makanan. Inilah salah satu tugas aku sebagai Food Technologist.=) Tapi aku masih  baru dan lambat lagi nak jadi auditor. Sebab auditor ni biasanya dah bekerja selama 5 tahun ke atas. Pape pun thanks to En. Amran, Kak Huda and Shahrul yang banyak beri tunjukajar semasa audit tadi. :)

Tapi kalau aku jadi auditor, mesti aku ni jenis straight kot. Ada CAR je, siaplah! huhu.. Yela, kena makesure produk makanan yang dikeluarkan selamat untuk dimakan oleh pengguna. Berat tanggungjawab tu tau.=)

Okla, tu je nak story. Aku tak leh cerita detail sangat tentang kilang ni. Tapi don't worry, kilang ni ok je. Sos dia ni tak lama lagi akan dipasarkan ke US tau. Siap ada branch kat Australia lagi. Ok, jumpa di entri lain.. Take care semua. ^_^

Salam...


Cik Mesya : Aku ni jenis tegas (+ garang) sikit, habislah company makanan kalau kena audit ngan aku. ngehehe..;))

5 comments:

  1. wahhhh dulu pun target nak jadi auditor gak sbb nak tutup company yg tak de halal ni. haha siot kan. tp now keje lain bidang. food tech Uni mana?? :D sekapal!

    ReplyDelete
  2. hehe.. audit Halal pun mcm best gak tapi kna masuk JAKIM baru ade pluang jd auditor Halal. bagus ade niat cmtu. sbb skrg mknn kte byk taktau sumber mna. sy food tech dr UKM..:) Yes, sekapal! huhu

    ReplyDelete
  3. boleh sye tahu kilang sos nie dkat mne?

    ReplyDelete
  4. boleh sye tahu kilang sos nie dekat mne?

    ReplyDelete
  5. @Zaitul Akmar If tak silap area Kepong ke Sungai Buloh, camtu la. Dah lama dah lupa. hehe...

    ReplyDelete

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...