Wednesday, November 6, 2013

Adat Jawa : Hadiah kain batik buat pengantin baru yang datang rumah.

Salam semua.. Erm sejak kahwin ni memang saya agak busy. Menguruskan hal rumah tangga, kerjaya dan business. But so far i'm happy!=) Syukur Alhamdulillah... Bila dah kahwin ni, kena lah berjalan-jalan ke rumah saudara mara rite? Untuk perkenalkan husband/wife kepada sedara-mara.. Salah satu rumah saudara yang saya sempat singgah adalah rumah uncle saya iaitu pakcik Atan & makcik Sal at Bukit Beruntung. Before pulang, Makcik Sal hadiahkan saya sepasang kain batik. Sempena meraikan kehadiran pengantin baru ke rumah dorang. Katanya ni adat orang Jawa. Sebab Cik Sal memang asal Batu Pahat, Johor. Uish pure Jowo nih! hehe. Dulu masa dorang baru kahwin gitu juga bila menziarahi saudara-mara, banyak sungguh kain dorang dapat. Tak kiralah kain batik ke, kain pasang wat baju ke. Huhu. 



Ni lah kain batik tu. Cantik masih baru lagi. Macam tahu-tahu je saya dan husband nak datang. hehe. Tapi unik lah adat ni. First time saya dengar. Mungkin memberi hadiah kepada pengantin baru ni suatu simbolik dilimpahkan rezeki dan kebahagiaan kepada tuan rumah dan pengantin. Yeke? hehe.. Pandai saya wat kesimpulan ya? ;)



Misya : Banyak memberi, banyak yang akan diterima.

6 comments:

  1. eh, kelantan pun sama...ke ibu sally sorang je..? hehehe..ibu pun kalau ada pengantin baru, dia akan bg kain batik @ kain pelikat

    ReplyDelete
  2. tak tahu pula pasal pemberian kain ni.

    ReplyDelete
  3. kain batik ni sangat berguna dalam pantang ni...he he he...

    ReplyDelete
  4. saya pun bg juga pd pengantin yg dtg rumah, haritu anak buah datang tp kte bagi pinggan-mangkuk aje

    ReplyDelete
  5. saya pun suka bagi orang kain batik kepada pengantin yang lawat ke rumah...

    ReplyDelete
  6. o..baru kathy tau sis..tapi ok jugak dapat hadiah kain batik ni..

    ReplyDelete

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...