Friday, February 6, 2015

Suplemen bukan punca utama kerosakan buah pinggang. (Respon to Ben Ashaari)

Salam. Pagi ni terpanggil nak respon tentang 1 entry daripada blogger terkenal Malaysia iaitu Ben Ashaari tentang pendapat beliau yang mengatakan pengamal suplemen lebih terdedah dengan penyakit buah pinggang. Dari awal entry sampai akhir saya baca, saya hanya tersenyum. Bukan nak cari salah beliau tapi dari situ saya dapat tahu rupa-rupanya rakyat Malaysia ramai lagi tak menyedari bahawa kerosakan buah pinggang mostly disebabkan apa yang kita minum not from what we eat. Bagus entry beliau sebenarnya menandakan beliau concern tentang kesihatan. Fungsi utama buah pinggang adalah memproses segala garam dan mineral in our body. Tapi apa yang membantu proses tersebut? Buah pinggang perlukan AIR untuk memprosesnya. 

Based on research faktor utama kerosakan buah pinggang datang daripada air bukannya suplemen. Jadi kat sini, isu utama adalah sejauh mana air kat Malaysia ni bersih? Bersih memang bersih. Tapi itu apa yang kita nampak. Yang tak nampak? This is what we called as SICK WATER atau dalam bahasa jawanya AIR SAKIT. ^_~

Malaysia tak seperti negara maju yang lain yang memberikan rakyat mereka dengan air bukan setakat bersih malah sihat. Malah air negara mereka siap boleh terus minum daripada paip tanpa beri kesan sampingan! Air Malaysia?? Anda sendiri kena alert tentang problem ni. Kerajaan kita masih belum mampu bekalkan air sihat kepada rakyat. Jadi kita sendiri kena take precautions untuk protect our family.




Dulu saya pun agak stupid. Taknak ambil tahu dan kalau tahu pun buat-buat tak tahu. At least ada 1 filter harga not more than RM1k dah ok. Then, saya rasa minum air mineral tu la the best untuk semua orang. Tapi rupanya kita tak perlukan mineral daripada air! Mineral yang semulajadi datang daripada MAKANAN bukannya air!


Alhamdulillah now saya dah sedar dan taknak lagi minum air sakit. Dari kecil lagi family saya mendidik saya dengan mengamalkan suplemen. So far tiada apa-apa masalah kesihatan. Sebab kami memang minum air sihat (RO Water).


Teknologi RO di luar adalah sangat mahal. Kebanyakan digunakan di hospital atau klinik sahaja sebab teknologinya memerlukan ruangan yang besar dan kosnya sangat tinggi. Tapi Alhamdulilah kehadiran teknologi RO untuk rumah iaitu Biopure banyak menambahbaik kesihatan saya dan my family.^_^ Bukan nak promote tapi ini ilmu yang patut dikongsi supaya lebih ramai sedar bahawa AIR SIHAT bukan sekadar omong kosong yang orang biasanya wat tak tahu atau tahu tapi wat-wat tak tahu. Maka ramai lah yang beli penapis murah-murah untuk cukupkan syarat bahawa rumah aku dah pasang filter. Heh. Apa ditapisnya? Sendiri pun tak tahu!


Hope dengan entry saya ni dapat membantu mereka-mereka di luar sana yang menganggap bahawa makan suplemen punca buah pinggang rosak, ianya SALAH sama sekali. Yang proses suplemen tu air. SO air pun dah ada macam-macam benda tak sepatutnya, how come buah pinggang nak proses makanan, suplemen dan bahan tercemar dalam air dalam masa yang sama? Letih ooo buah pinggang. Udah-udahla tu bagi air sakit. Kesian dia bertahun-tahun tuan dia bagi air sakit. Nak servis buah pinggang takkan nak anta workshop plak kan? So air sihatlah jawapannya.



Sometimes bila tanya doktor pun dorang takleh beritahu fakta sebenar sebab akan menimbulkan bias. Bcos majoriti of them tahu tentang RO Water dan hanya yang betul-betul ikhlas nak berkongsi baru dorang akan share tentang kepentingan Air Sihat ni. Nanti sume orang pakai RO takde sape datang klinik dorang pula. Ngehehe...

p/s: Bukan nak kondem sesiapa, tapi kadang-kadang kita kena buka minda benda yang baik tu sudah ada depan mata cuma kita yang masih belum dibukakan mata oleh Allah swt. Kenapa? Banyak sangat benda sakit a.k.a kotor masuk dalam badan maybe? Wallahualam...=)

Nak tahu how i get my Healthy Water? Click HERE.


Misya : Labur untuk kesihatan adalah yang terbaik.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...