Wednesday, June 11, 2014

Tips makanan terbaik untuk sahur. [Bloglist Sahabat Blogger Ramadhan 2014]

Salam.. Ya Allah dah nak Ramadhan dah.. Huhu tak sabar nya nak puasa taun ni sebab 1st time menyambut Ramadhan dan Syawal bersama-sama suami..^_^ Excited! Tertarik dengan segmen Bloglist Sahabat Blogger Ramadhan 2014 dari blogger femes Hasrul Hassan tentang Ramadhan kali ni, so saya nak share tips terbaik dalam memilih makanan yang sesuai semasa bersahur.. Sahur yang baik akan memberikan anda tenaga dan kecergasan sepanjang hari berpuasa. Almaklumlah kadang-kadang baru jam 10.00 pagi dah lembik lentok! Huhu.. Jom saya share makanan apa yang patut anda amalkan semasa bersahur.

Klik untuk join segmen ini


1. Elken Spirulina - Bukan sebab saya dealer Elken, tapi sebab saya dah mencuba amalkannya semasa berpuasa. Pernah 1 hari saya tak sempat sahur makanan berat, saya just ambil 10 biji Elken Spirulina, Alhamdulillah perut tak pedih pun sepanjang hari sampai berbuka. Tak percaya? Meh klik SINI.



2. Kurma - Kurma of course makanan sunnah Nabi. Tapi mostly orang ambil kurma masa berbuka sahaja. Sedangkan ianya makanan berkhasiat yang sesuai diambil semasa bersahur. Saya sendiri amalkan memakan kurma bukan di bulan puasa sahaja malah di bulan-bulan biasa pun saya suka makan kurma untuk kesihatan minda dan badan. Yang paling terbaik saya amalkan makan Kurma Elken! Sebab saya suka dengan cara penghasilan dan pembungkusan yang bersih. Rasanya sangat enak tak terlalu manis. Plus sangat menarik untuk dihadiahkan pada kawan-kawan dan family.:) Menambah sedekah di bulan Ramadhan...


3. Elmarino Blanc -  Tahu apa benda ni? Tak tahu baca SINI. Merupakan sejenis minuman kolagen yang sangat baik untuk penghasilan tenaga dalam badan. Sebab ia ada kolagen dan khasiat buah delima yang secara tak langsung selain daripada mencantikkan kulit, boleh menghasilkan tenaga. So, takdelah anda menggigil kelaparan masa puasa. Sebab biasanya bila kita lapar, badan akan ambil lemak-lemak badan untuk diproses jadi tenaga. Dats why kita menggigil. Jadi dengan Elmarino Blanc ni, automatik anda dah ada sumber luaran yang badan akan proses menjadi tenaga. Mula-mula saya pun tak percaya tapi after my mom try, dan saya sendiri try, yes memang betul tak rasa menggigil lapar langsung sepanjang berpuasa. So anda kekal cergas sepanjang hari!=)



4. Air RO - Haa ni benda paling penting! Kena minum banyak air ro (reverse osmosis) semasa sahur dan berbuka puasa. Badan kita memerlukan air yang bersih dan sihat untuk maintain body system sepanjang Ramadhan. Kenapa kena minum RO? Tak minum air alkali ke, air mineral ke... No! Sebab air alkali akan membahayakan lagi usus anda. Anda tak makan sepanjang hari, so perut akan keluarkan banyak asid, bila anda minum beralkali, bayangkan perut anda yang sedang berasid terkejut dengan kehadiran alkali yang berbeza sifat kimianya maka asid akan lebih banyak dikeluarkan! Dats why anda boleh terkena gastrik time puasa. Air mineral? Anda tak tak perlukan mineral daripada air tapi daripada makanan sahaja! Mineral organik hanya terdapat dalam makanan dan lebih mudah diserap. Kalau dalam air ia bukan bersifat organik yang menyukarkan badan menyerap. Lama-lama badan makin rosak tanpa anda sedari..:) So, siap-siap pasang ro system Biopure di rumah! Senang dan pantas tanpa perlu masak air if anda terlewat nak masak air. Klik SINI untuk info lanjut. 



So, i hope Ramadhan anda kali ni bukan lagi macam Ramadhan tahun-tahun lepas yang lesu, lemah, tidak bermaya dan letih je kelihatan. Kita tukar kali ni kita jadi orang yang sentiasa sihat dan cergas sepanjang Ramadhan! Boleh berterawih setiap malam tanpa miss 1 malam pun. Then barulah boleh berhari Raya dengan kesihatan yang baik. Salam Ramadhan 1435H/2014...:)


Misya : 

1 comment:

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...