Thursday, March 20, 2014

Nasi lemak pertama saya... Sedap ke?

Salam semua... Sejak dah kahwin ni kenalah merajin-rajinkan diri ke dapur. Kalau boleh hari-hari mesti memasak. Nak pikat suami kena pikat perutnya dulu, betul tak? hehe.. Minggu lepas teringin pula nak try masak nasi lemak. Kadang bosan juga asyik masak benda sama je kan. Nak juga kelainan. So, berpandukan bakat yang ada, petua dari bonda tersayang dan resipi dari internet, maka terhasil lah Nasi Lemak special hasil air tangan saya.. Hehe... Nak rasa? Alamak dah habis... Huhu sedap sangat ler tu...;)

Inilah dia nasi lemak nya.. Saya menggunakan beras Basmathi Faiza Taj Mahal. Ada beza nak masak nasi lemak if guna beras biasa dengan beras basmathi. Nak tahu camne? Saya rujuk SINI dan SINI. Kedua-dua link ni sangat membantu saya masa nak masak nasi lemak ni. Hehe..


Sambal... Haruslah kena sedap sebab pelangkap kepada nasi lemak. Sambal yang power menambah-nambah lagi rasanya. Tak tahu masak sambal? Masalah tuuu.. Kena belajar cepat-cepat ya. Simple je...:)

Ikan bilis.. Jangan lupa bersihkan dulu, basuh then goreng hingga garing. Rangup! Kacang? Oh kami tak makan kacang sangat plus saya kan pakai braces. Payah nanti tersangkut-sangkut. Hehehe.

Saya tak pakai telur rebus tapi telur goreng.. Lebih nikmat giteww.. hehe.

Dah nama pun nasi lemak banyak lemak. So kena ada timun bagi balance kan diet. Hehe..

Nak tambah lauk, maka saya pun goreng lah Ayamas Crispy.. 

Jangan lupa air minuman. Jus guava menjadi pilihan. Karang tercekik orang nak makan takde air. Huhu.


Amacam? Ok tak? hehe... 1st time masak nasi lemak, risau sangat-sangat if tak menjadi. Kot nasi tu jadi macam biji kanji ke kan.. Sebab nasi lemak ni kena pandai sukat santannya supaya rasa lemak-lemak tu pure. Jangan lupa perisa-perisa tambahan yang sesuai.. 

Nak test power, saya jemput family saya datang makan  ke rumah... Alhamdulillah semua kata sedap. Hehe... Kembang sat!;) Cuma my mom je dia kata sambal pedas sebab dia memang tak makan pedas langsung orang nya. Hakikatnya sambal tu tak pedas langsung. My family siap ratah-ratah lagi sambal tu. Huhu. 

Yang paling best bila my hubby pun puji.. "Sayang, sedaplah nasi lemak sayang buat tu. Sambal dia, nasi dia memang best!" Ya Allah happy nya saya. Syukur Alhamdulillah tiada apa yang menggembirakan bagi seorang isteri jika suami suka masakan isterinya.^_^ Kepuasan sebagai seorang isteri gitu! Ahakss.. My hubby makan nasi lemak tu tambah berulang kali sampai habis 1 periuk. Huhu. Sedap sangat ler tu.. Hehe..



Misya : Nak try masak nasi lain pula.



3 comments:

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...