Tuesday, November 14, 2017

Arpen Bungalow, Acheh || Apa pendapat saya?

Salam. If sesiapa baca entry saya ke Pulau Sabang, Aceh (Part 4)  mesti tertanya-tanya saya stay di hotel mana. Actually saya dan family tak stay di hotel. Sebab di Pulau Sabang ni lebih banyak banglo berkonsepkan homestay dibina untuk pelancong. Jadi tourist guide kami bawa kami stay di Arpen Bungalow yang terletak di Pantai Iboih. Ok ke tak, jom baca review saya seterusnya.

Inilah Arpen Bungalow dari luar. Bungalow ni tak jauh dari jeti tempat kami nak naik bot untuk snorkeling. Sukakan aktiviti snorkeling? Memang Pulau Sabang antara yang sesuai untuk snorkeling. Tak caya boleh baca SINI.

Inilah bilik saya. Sharing dengan 3 orang cousin saya.

Kami berempat so ada 2 katil queen untuk bilik ni. 

Agak besar bilik ni. Nama pun banglo so konsep dia ala-ala di rumah. Tapi kami stay sini untuk 1 malam sahaja. Oklah kan?

Setiap bilik disediakan air sejuk dan panas untuk kemudahan tetamu. Cuma 1 je perlu penambahbaikan, tiada water heater untuk mandi. Honestly pagi-pagi di sini cuaca agak sejuk. Plus airnya (maybe air bukit) serius sejuk sangat-sangat. Saya rasa nak menjerit je sebab kesejukan bila terkena air masa nak mandi. huhu. Hope pihak Arpen Bungalow boleh upgrade tentang ni.

Ok early morning, breakfast time!

Simple saja menu breakfastnya. Ada nasi goreng kampung, bihun goreng dan telur goreng. Ala-ala seperti sarapan di kampung gitu.

Dah nak gerak balik dah.


Entah bila dapat datang ke sini lagi kan? Maybe kalau datang lagi, tempat ni jadi lebih maju dan banyak lagi hotel-hotel akan dibina. Siapa nak invest bisnes di sini ok saja sebab pelancong memang suka datang untuk aktiviti snorkeling. Bolehlah sama-sama membantu ekonomi penduduk di sini.

Restoran@cafe - tempat breakfast kami.

Bungalow ni betul-betul tak jauh dari tepi laut. Cuma tak banyak bilik yang menghadap pemandangan laut. Semasa tsunami, Pulau Sabang ni tidak terjejas teruk berbanding Banda Acheh. Maybe sebab dia agak terlindung but dikatakan batu-batu karang yang cantik-cantik turut termusnah dek tsunami. So now dorang tengah memulihara semula khazanah laut di sini.

Orait, goodbye Sabang Island! 


Misya : Berangan nak ada banglo sendiri di tepi laut.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...