Friday, November 10, 2017

Acheh Trip #11 || Kubah Terapung, PLTD Apung - Speechless!

Salam. Yeah finally dah nak habis entry trip saya ke Acheh. hehe... Jenuh gak nak habiskan. Bolehlah baca Part 10 dan sebelum-sebelumnya ya! Destinasi kami seterusnya adalah melawat tapak di mana menempatkan sebuah kubah masjid yang terdampar di kawasan tengah sawah padi sebuah kampung ketika kejadian tsunami.

Ahha inilah kubah yang dimaksudkan. Kubah ni actually datang dari sebuah masjid di sebuah kampung balik bukit tapi dihanyutkan oleh tsunami lebih kurang 20 km if tak silap. Bayangkan kubah sebesar dan seberat ini boleh dibawa oleh arus deras tsunami!

Apa yang menakjubkan kubah ini telah menyelamatkan beberapa orang penduduk kampung dan seorang bayi. Bayi tersebut kini dah berusia 12 tahun dan dijaga oleh pakciknya. Tapi tiada gambar dapat dirakamakan atas permintaan 'kanak-kanak' tersebut. Yang kesiannya parent baby tersebut tak dapat diselamatkan.:(

Selepas kejadian tsunami, mayat-mayat bergelimpangan di kawasan ini. Dikatakan di bawah kubah ini juga mungkin terdapat mayat yang terhempap. Wallahualam..

Kami dibawa mendengar taklimat oleh penjaga tempat ini.

Kisah bagaimana seorang bayi terselamat dan bagaimana kubah tersebut terpisah daripada masjid asalnya yang musnah diceritakan.


Terasa betapa maha berkuasanya Allah swt sampai boleh mengalih kubah ini  jauh dari masjid asalnya. Masjid asalnya bukan dekat tau dan kawasan ini actually dikelilingi bukit bukau. Ketika kejadian siapa yang terselamat memang nampak kubah ni terapung-apung dibawa arus air tsunami dan akhirnya 'landing' di sini.


Ok selesai melawat kubah terapung. Next our final destination melawat kapal penjana elektrik yang juga turut dihanyutkan oleh bah tsunami.

Sampai tempat yang dituju.

Antara monumen yang dipamerkan.

Ahha inilah dia kapal PLTD Apung yang seberat 2000 tan terdampar di tengah bandar Acheh. 

Kapal ni sebenarnya asalnya terletak di tengah-tengah laut. Kuasa Allah swt, tsunami telah menghanyutkan kapal ini ke daratan dan akhirnya mendarat di sini. Bayangkan kapal seberat 2000 tan ni pun boleh terangkat dek tsunami!

Sesuatu yang rare bila dapat selfie dengan kapal besar ni dari dekat.



Yang bestnya kat Acheh ni boleh sentuh dan melihat dengan mata kepala sendiri kesan tsunami walaupun dah bertahun-tahun berlalu.


Kalau ada masa lebih nak naik atas kapal ni pun boleh tapi sebab kami semua dah kepenatan tak mengapalah.

Speechless... 

Mungkin puluhan mahupun ratusan mayat juga terhempap di bawah kapal PLTD Apung ni. Mana bisa nak angkat kapal seberat 2000 tan ni kan? Kren yang ada pun takkan mampu nak mengangkatnya. Allah sahaja yang tahu apa ada di bawahnya.

Ok selesai sudah trip kami di Acheh. Alhamdulillah sampai juga kami di bumi Acheh ni. 


Tiba masa untuk pulang ke Malaysia.

Mengabadikan kenangan bersama our tourist guide, Ridha Sahputra (2 dari kiri) from Glory Tour. Tq so much atas layanan dan servis yang sangat baik sepanjang kami di sana. Highly recommended!

Sebelum berlepas sempat singgah minum jus alpukat (avocado). Wajib rasa bila datang ke Indonesia sebab kat Malaysia nan hado ok! huhu..

Nak kulit cantik amalkan jus alpukat ni selalu. Hehe..

Ready for boarding.



Selamat tinggal Acheh! Will miss you... InsyaAllah akan promote kengkawan dan family untuk datang ke sini. 



Misya : Percutian yang penuh bermakna.





1 comment:

  1. As salam. Teringin sgt nak ke Acheh utk melihat kesan tsunami dahulu. Kena kumpul duit ni.

    P.S. Jemputlah join SPM Fever Giveaway yang sedang berlangsung di blog Abam Kie sehingga 30 Nov 2017. Terima kasih.

    http://www.zukidin.com/2017/11/spm-fever-giveaway.html

    ReplyDelete

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...