Thursday, November 9, 2017

Acheh Trip #9 || Shopping & Makan Time!!

Salam. Ahha dah sampai Part 9 dah entri trip saya dan family ke Acheh ni. Yang baru nak bermula bolehlah baca entri Part 8 dan sebelum-sebelumnya dulu ya. Ok last entry saya dibawa visit tempat mandi puteri raja. After lunch tibalah masa yang paling digemari oleh para wanita iaitu SHOPPING! hehe.. Jom...!
Kami dibawa ke sebuah jalan yang menempatkan banyak kedai-kedai yang menjual souvenir dan produk Acheh. Antara kedai yang kami singgah adalah Putroe Aceh ni. Actually sepanjang jalan ni ada banyak lagi kedai. So bolehlah try masuk untuk survey harga dan shopping.


Antara barangan yang dijual (excluding me :p)

Kat Acheh ni antara yang famous adalah kain songket Acheh. If nak beli bolehlah tapi saya kurang gemar beli kain sebab bila beli entah bila nak tempahnya. huhu

Seperti biasa ada jual telekung, baju-baju batik dan sebagainya.

Kusyuk betul Pak Andak saya memilih key-chain untuk dibeli sebagai souvenir.

My family sibuk memilih t-shirt

Memang rambang mata lah kat sini. Cuma harga di sini tak boleh tawar-menawar. Biasalah kedai begini harga memang dah fix. Tapi oklah takdelah mahal sangat. Kecuali batik/songket Acheh memang harganya agak tinggi. Paling murah pun untuk 2 meter kain dalam 200000 rupiah (RM60.00++).

Beginilah keadaan di sini.

Nak beli kraftangan seperti beg tangan, purse pun banyak kat sini. Cantik-cantik tau.

Pilih jangan tak pilih!


Ok saya dah dapat apa yang saya nak!

Sempat mengabadikan kenangan dengan pekerja kedai di sini sebab dia sangat ramah melayan kami.


Seterusnya kami dibawa ke tempat lagi best untuk shopping!

Ahha, inilah Pasar Besar Acheh. Ala-ala Pasar Baru di Bandung tetapi hanya 2 tingkat. Actually ni bangunan baru dan sebelah dia adalah bangunan pasar yang lama. Barang yang dijual sama saja.

Beginilah keadaan di dalam Pasar Besar Acheh ni. Meriah dan of course rambang mata ok! If nak beli baju such as blouse, jubah, tudung, dress dan sebagainya untuk fesyen Muslimah memang banyak dijual di sini.

Penat bershopping rehat sebentar.. Kat sini dapatlah saya borong baju dan dress yang saya berkenan. Memang betullah Indonesia ni fesyen Muslimah dia lagi up-to-date compare to Malaysia. 


Ok next, dah habis shopping perut dah start lapar. Terus kami dibawa ke restoran Mie Razali ni untuk menikmati pelbagai jenis mee. Antara yang famous adalah mee ketam dan mee udang. Perghh tenagh menaip ni pun dah wat terlioq! haha

Uniknya di sini sebagai appetizer, mesti ada keropok Belinja ni.

Ahha inilah mee udangnya. Mewahkan?

Ini pula mee ketam. Banyak giler sampai jenuh nak habiskan.

Part paling best kat sini jus buah-buahannya sangat fresh. Saya order durian belanda. Memang pure!

Selamat menjamu selera...


Ok done shopping dan makan, ready untuk pulang ke hotel.


Di malam hari, kami bersiar-siar di sekitar hotel. Kebetulan my uncle nak cari t-shirt. If uols jenjalan, bolehlah try beli Roti Bakar Khas Bandung ni.

Ada kisah sedih di sebalik pakcik penjual roti bakar ni. Dulu dia ada bisnes motor. Lepas tsunami, kedainya musnah. Anak-anaknya tak dapat diselamatkan. Tinggal beliau dan isteri sahaja yang ada. Allah kesiannya.. So dengan duit yang ada, dia pun berniaga roti bakar ni untuk tampung kehidupan. Sedihnya..:(

Sedap sangat-sangat roti bakarnya. Roti putih tebal dibakar atas pemanggang, then boleh pilih nak sapuan apa. Makan panas-panas dengan teh panas, sedap ooo... Moga terus maju perniagaan pakcik ni.

Ginilah rupa roti bakarnya. Sangat garing plus sapuan yang banyak, amatlah menyelerakan.

The siblings.. My dad & my Pak Lang berbual-bual sambil menunggu roti bakar siap.


Kasih seorang abang kepada adik. Hehe.. Jarang dapat tengok situasi sebegini. 

Shopping jangan tak shopping. 

Last sekali kami singgah minum di sebuah kedai makan. Order teh tarik, perghhhh manis giler! hahaha.. Nampak berbuih-buih gini tapi rasanya sangat manis melekat. Berapa banyak susu agaknya dia gunakan. huhu


Actually jangan pelik if dorang wat air manis-manis gini. Kena inform awal-awal if taknak manis.


Orait dah malam. Tinggal sehari lagi nak jenjalan di Acheh sebelum pulang ke Malaysia. Jom ke next entry Part 10 ya! :)



Misya : Syurga shopping masih di Bandung.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...