Thursday, December 8, 2016

Faedah Jalan Kaki Terhadap Kesihatan

Salam. Zaman sekarang ni manusia makin malas. Even nak bangun dari tempat duduk untuk ambil barang pun terasa sangat malas apetah nak berjalan kaki ke tempat yang jauh sedikit. Hikmahnya orang dahulu yang zamannya tiada lagi kenderaan atau pengangkutan awam, lebih sihat tubuh badan mereka hasil senaman tanpa sengaja iaitu BERJALAN KAKI. Jom saya share apa benefit if kita amalkan berjalan kaki dalam entri ini.


1. JALAN KAKI mencegah serangan jantung kerana jalan kaki dengan cepat boleh mengalirkan darah ke dalam jantung. Apabila sering berjalan kaki, kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai span penyerap kolesterol jahat (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki kaki. 


2. JALAN KAKI mencegah strok. Sebuah penelitian dilakukan pada 70 ribu karyawan yang dalam bekerja tercatat melakukan kegiatan berjalan kaki sebanyak 20 jam dalam seminggu, hasilnya resiko serangan strok menurun hingga dua pertiga. 

3. JALAN KAKI membakar lemak. Selain sejumlah kalori terbuang oleh aktivitas berjalan kaki, kelebihan kalori yang tersimpan di dalam tubuh akan ikut terbakar, kemudian kenaikan berat badan tidak terjadi. 

4. JALAN KAKI melangsingkan badan. Pergerakan kaki hingga seluruh tubuh mampu menurunkan berat badan dan lemak yang ada diperut anda akan terkikis. Lakukan jalan kaki rutin selama satu jam.

5. JALAN KAKI mencegah kanser. Pergerakan badan dapat melancarkan peristaltik usus, sehingga buang air besar menjadi lebih tertib. Jalan kaki juga boleh menurunkan risiko terkena kanserr payudara. 

6. JALAN KAKI mencegah Osteoporosis. Osteoporosis tidak cukup hanya dengan vitamin D dan kalsium. Tubuh badan juga bergerak dan merlukan waktu paling kurang 15 minit dibawah sinar matahari pagi dan anda akan terhindar dari osteoporosis. 

7. JALAN KAKI mencegah kencing manis. Dengan rutin jalan kaki, mampu mencegah berkembangnya diabetes, khususnya pada mereka yang bertubuh gemuk. Anda hanya perlu berjalan kaki rutin untuk terus menjaga kesuburan badan dan terhindar dari diabetes.

8. JALAN KAKI mencegah depresi. Berjalan kaki dengan cepat bolih mengurangkan depresi.


Misya : Berat bertambah, kaki sakit bila berjalan banyak.

1 comment:

  1. Betul tu, especially no 8. Kalau stress pergi jalan kaki kat luar office then bleh relieved stress tu

    http://www.fatindays.com

    ReplyDelete

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...