Saturday, January 9, 2016

Istanbul Trip #10 : Muzium Medusa || Misteri Wanita Berkepala Ular

Salam. Ahha gigih sambung ke Part 10 pula. Nak baca yang lain boleh la ke Part 9 dulu. So apa nak story kali ni? One of tempat yang saya rasa patut dilawati adalah Medusa Museum. Berhampiran dengan Hagia Sophea tempat ni. Actually tempat ni asalnya adalah tempat penyimpanan air untuk kegunaan rakyat di Kota Istanbul suatu masa dahulu. Then terdapat misteri kewujudan seorang wanita bernama Medusa yang dikatakan mempunyai rambut 'ular'. Tak tahu betul ke tidak tapi bila difikirkan agak menyeramkan juga. Tapi kami berpeluang ke muzium ini yang terletak di bawah tanah. Bertiket tapi tak sure berapa harga sebab diuruskan oleh our tourist guide.

Long time ago tempat ni dipenuhi air untuk simpanan. But now dijadikan salah 1 tempat untuk lawatan pelancong. 

Pejalan-pejalan kaki dibina untuk kami bersiar-siar. Agak gelap tetapi lampu-lampu tiang di dalam muzium ni menghasilkan corak selari yang cantik.


Info lanjut tentang kisah Medusa ni boleh baca SINI.

If guna kamera lebih power leh dapat gambar lebih nice. Takdelah gelap sangat camni sebenarnya. Tapi kalau jalan sorang-sorang, seram juga... huhu

Entah mana datangnya ukiran wajah terbalik pada tiang ni tidaklah diketahui. Katanya ada kaitan dengan Medusa. Meremang juga bulu roma. Huhu. Wallahualam...


Kami sempat ambil masa snap gambar dengan kostum Diraja Turki pada zaman dahulu. Bukan senang nak dapat peluang ni. Bayar dalam 60 Turki Lira if tak silap dapat 3 gambar yang di frame kan..



Ahha one of our photo. Macam shoot wedding pula. Hehehe

Ni ala-ala di singgahsana Raja. King and Queen of Turkey! 

Alhamdulillah saya rasa ini last entry untuk trip saya travel ke Istanbul, Turki. Antara percutian terindah pernah saya alami sebab dapat alami musim sejuk bersalji secara live di sini. Saya akan sambung story perjalanan saya ke Mesir pula lepas ni. Hope entry saya ni dapatlah beri inspirasi atau info kepada travellers yang minat nak ke Turki. Istanbul, Misya Datang!!!!




Misya : Mahu jelajah Eropah, benua yang penuh artistik,




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...