Thursday, June 27, 2019

Feeling Awan Dania Bersama Cathay Pacific

Salam. Hmmm dah lama tak pi bercuti jauh-jauh. Biasanya kalau bercuti saya akan pilih destinasi yang ada suasana tak seperti di Malaysia. At least a year before saya dah booking flight untuk ke mana-mana negara pi bercuti. Sesekali nak juga feeling-feeling macam dalam drama Awan Dania during naik kapal terbang. Hehe..


If naik kapal terbang, macam-macam jenis airlines boleh pilih. Why not uol try naik flight Cathay Pacific? Famous kan flight ni? Tapi jarang dengar orang kita naik flight ni. So saya share la sedikit sebanyak about this airline. Sebab banyak benda menarik yang orang tak tahu tentang airline Cathay Pacific. Cathay Pacific ni rupa-rupanya airlines dari Hong Kong dan pernah menang award pada tahun 2016 sebagai flight paling bersih dan Best World First Class! Wah kalau tahu last time pergi HOng Kong saya book awal-awal flight Cathay Pacific ni. Now airlines ni pergi ke lebih kurang 90 destination, lebih kurang ke 35 buah negara. Banyakkan coverage flight ni? So uol bolehlah cuba naik this flight sebab macam-macam tempat yang  boleh pergi. Camne nak booking? Uol boleh terus klik Cathay Pacific flight booking

Tapi tiap kali naik flight of course la nak tiket murah kan? Untuk Cathay Pacific ni, pertama sekali korang kena pergi ke web Traveloka atau download appsnya. Uol boleh klik link https://www.traveloka.com/en-my/cathay-pacific#schedule terus sebab kat sini korang boleh search flight yang ada. Contohnya kalau nak ke Bangkok, atau nak cari flights to bangkok online promotion first sekali korang pilih tarikh yang korang nak plan. TAPI my suggestion jangan pilih tarikh time cuti sekolah atau musim perayaan. Almaklum waktu-waktu gitu confirm susah nak dapat harga yang menarik. Pastu klik Search flight. Kalau tak dapat maksudnya takdelah tarikh tu so kena search tarikh lain lak. Actually dia akan keluar juga result dari airline lain, so korang boleh bandingkan harga terus kat situ.

Airline ni ada 4 jenis seating yang korang boleh pilih, ada economy, premium economy, business atau first class. Economy class ni sama jugak macam airline lain, ada tempat untuk letak barang kat depan seat dan selesa, and ada jugak in flight entertainment untuk perjalanan yang jauh. Untuk premium economy lak seat dia besar sikit and lebih selesa untuk tidur. Siap boleh request blindfold  lagi untuk tidur kalau nak. Business class lagi best, sebab seat dia besar and ada privacy sikit. Untuk first class pulak seat korang boleh tukar jadi bed so untuk flight yang jauh confirm korang dapat rehat secukupnya. Makanan pulak korang ada 4 pilihan so korang boleh pilih ikut yang mana uol nak ikut jenis seat. Makanan pulak datang dari chef from the top restaurant. Kalau first class boleh pilih nak makan time bila. Cuma if nak pesan janganlah order time take off atau time landing, tak memasal terpelanting lak makanan korang nanti. Hahaha. 

Yang best  kalau selalu fly dengan Cathay Pacific ni korang boleh join Marco Polo Club. Ada banyak benefit kat sini ikut level. So kalau jenis yang selalu travel gunakanlah benefit ni. Kalau korang nak tau lebih lanjut korang bacalah info dekat Traveloka tu. Ada banyak policy yang korang leh baca berkenaan rules rules yang korang kena patuhi. Macam biasalah if naik flight kena tahu baggage maximum berapa kilogram, kalau lebih kg berapa kena tambah, pet takleh bawak, barang apa yang boleh bawak dalam luggage dan sebagainya. Time nak check in pukul berapa sebelum flight, kalau cancel atau reschedule macam mana nak buat semua info ada. Best kan? Sekali sekala try la naik Cathay Pacific ni untuk experience camne terbang dengan award winner pada tahun 2016 ni. 


One more thing, boleh book terus dan buat payment kat apps Traveloka, sebab apps ni so far antara yang paling selamat untuk buat online transaction. Kalau ada apa-apa masalah boleh roger helpline diorang yang operate 24 hours. No telefon local pun ada so takyah nak tunggu office hour negara luar. Memang sangat SENANG! Tak sabar nak fly dengan Cathay Pacific!


Misya : Walaupun takut tetap suka naik flight.




2 comments:

  1. First time dengar Cathay Pacific. Bolehlah SYaza cuba nanti :)

    ReplyDelete
  2. Azhan: kita sama geng.. takut naik flight

    ReplyDelete

Terima kasih atas kesudian anda memberikan pendapat positif anda. InsyaAllah Misya akan membalas komen bernas anda jika berkelapangan. Mana-mana komen berbentuk provokatif, hinaan, kutukan, berbaur lucah atau boleh menjatuhkan maruah seseorang akan direject dan dilaporkan kepada pihak berkuasa. Sekian.

Return to blogger world?

Assalamualaikum.. MasyaAllah almost 3 years never post any new entry.. My last entry was year 2021 which only related to my dropship job wit...